12 December, 2018

On page vs Off page SEO

Jag minns när jag började läsa och lära mig om Sökmotoroptimering. Jag följde olika guider och försökte optimera mina två hemsidor jag för tillfället då ägde. Jag försökte göra allting rätt med rubriker, nyckelord, meta descritpion, meta keywords, taggar etc. Jag laddade ner olika program för att söka igenom mina sidor efter olika fel och försöka optimera allting tills programmen sa att min sida var 100% optimerad. Därefter satt jag varje dag och väntade på att min sida skulle börja dyka upp högt på Google. Inget hände..
Vad gjorde jag för fel? Jag hade ju gjort allting rätt, jag hade följt olika program, jag hade läst guider, allting var perfekt optimerat. Ändå kunde jag bara, med lite tur, hitta mina sidor på plats 80 och liknande.

En tid senare hittade jag personer som diskuterade saker som off page SEO, att bygga länkar, svarthatt(blackhat)-tekniker etc. En ny värld öppnade sig och jag insåg samtidigt vilket enormt arbete det kan vara med att lyckas ranka högt på Google för olika sökord.

 

On page SEOon page SEO

Som namnet antyder handlar on page SEO om att optimera allting som är PÅ din sida. <h1>, <title>, meta description, keyword density etc etc..

Som nybörjare inom SEO och som jag själv fick erfara för ett antal år sedan är det lätt att tro att det är här allt händer – Hur man optimerar sin hemsida är allt Google bryr sig om när det kommer till hur högt man rankar. Jag skulle istället vilja säga att on page SEO är ungefär 5, max 10% av betydelse om man ser till det stora hela inom SEO och hur Google tolkar alla faktorer för hur en sida rankar. Det är lätt att gräva ner sig och lägga en massa tid på on page SEO och försöka uppnå 100% perfektion. Det är bortkastad tid enligt mig. För att förklara det hela lite lättare kan vi ta följande 2 olika scenarion för en hemsida

  1. Din hemsida är 100% optimerad när det kommer till on page SEO. Du har verkligen gjort ALLT rätt och det finns ingenting som går att förbättra. Du har däremot inte gjort något som helst arbete när det kommer till off page SEO.
  2. Din hemsida är slarvigt optimerad för on page SEO. Den är inte fullständig katastrof och Google kan fortfarande lyckas tolka någorlunda vad din sida handlar om, men det finns mycket utrymme för förbättringar. Du har däremot stor kunskap inom off page SEO och har arbetat hårt och länge med att bygga länkar från kvalitativa sidor.

Vilken sida rankar högst på Google?

Alternativ 2! Alternativ 1 är totalt chanslöst!

Varför är det såhär? Varför kan en sida som är slarvigt ihopslängd ranka på Top 10 för Google, medan en välskriven och perfekt optimerad sida kan ligga nånstans på plats 500? För att Google lägger störst vikt vid hur pass ”viktig / värdefull / populär” en hemsida anses vara.

På Internet finns det miljontals och åter miljontals med hemsidor. Hur ska Google kunna sortera bland denna enorma mängd information och utse vad som rankar högst? Om Google enbart skulle gå på hur pass bra optimerad själva hemsidan var skulle det bli omöjligt att välja ut en sida som är ”bäst” och ranka högre än alla andra miljoner hemsidor. Det finns helt enkelt för få parametrar, och en sida kan inte blir bättre optimerad än 100%. Det Google istället lägger störst vikt vid är hur pass många andra sidor som ”pratar(länkar)” om just din hemsida. Ju fler sidor som ”pratar” / länkar till din hemsida, desto värdefullare tycker Google din hemsida är och du börjar klättra uppåt i rankingen. Det är även av betydelse av vad för sidor som länkar till din hemsida. Det är stor skillnad på om din moster skriver en länk till din hemsida från sin nystartade blogg, gentemot om Aftonbladet skulle smälla upp en artikel på förstasidan med en länk till din hemsida. Google brukar mäta i hur pass viktig en hemsida är i något som kallas PR (pagerank). Får du länkar från en sida som har hög pagerank har det betydligt mer kraft än en sida med låg pagerank.

Jag kan sammanfatta on page SEO med att det är nödvändigt, men inte alls av den betydelse man kan tro som nybörjare inom SEO. Man kan även se det som att ju bättre on page SEO du har desto lättare blir arbetet med off page SEO.

Jag brukar utgå ifrån 4 punkter när det kommer till on page SEO. Följer man dessa 4 punkter har man täckt det nödvändigaste som krävs för att ranka högt på Google (med en bra off page SEO såklart)

  1. Title – Den i särklass viktigaste faktorn när det kommer till on page SEO. Det nyckelord du vill ranka för i Google måste finnas med här!
  2. h1 – h1-taggen är av stor betydelse, även här ska ditt nyckelord finnas med.
  3. Text – Din sida / artikel måste handla om och innehålla nyckelordet / orden du vill ranka för. Du kan tex inte ranka för ”fotboll” om din hemsida handlar om katter.
  4. Domännamn – Min  erfarenhet är att det hjälper mycket att ha nyckelordet man vill ranka för som domännamn. Det är inget måste men underlättar.

Sedan kan man arbeta vidare med alt / title / filnamn för bilder etc, men de 3 första punkterna jag nämnde ovan är de absolut mest viktigaste. En annan viktig sak är att inte spamma dina artiklar med det sökordet du vill ranka för. När du skriver en artikel, skriv bara naturligt, försök inte trycka in nyckelordet i varje mening för då kan det ses som negativt av Google.

 

Off page SEOoff page SEO

Off page SEO är som jag nämnde ovan hur andra sidor ”pratar” / länkar till din hemsida. Desto fler länkar du får ifrån andra sidor desto högre kommer du klättra i Google.

Hur får man länkar till sin sida?

Det finns 2 alternativ (det optimala vore såklart att kombinera båda alternativen, men som du kan läsa nedan är alternativ 1 svårt att uppnå)

  1. Du skriver en blogg / artikel som är intressant / blir populär. Detta leder till att andra bloggar / hemsidor börjar länka till din sida. Detta är drömscenariot, folk länkar kors och tvärs från olika sidor och du behöver inte göra någonting.
  2. Alternativ 1 är något som sällan inträffar. Det är inte direkt så att du är ensam om att blogga / skapa en hemsida på Internet så det kräver något alldeles extra för att man ska lyckas få gratis länkar från andra som tycker du skrivit något som är såpass intressant och står ut ifrån mängden på Internet att det är värt att länka till. Istället handlar alternativ 2 om att man får göra jobbet själv. Länkbygge som det kallas i SEO-världen. Utan tvekan så är länkbygge det största och mest avancerade begreppet inom SEO. Det är svårt att ens veta vart jag ska börja skriva om detta ämne då det finns så många olika tillvägagångssätt när det kommer till detta ämne.

Men jag börjar med att i några punkter förklara viktiga begrepp kring länkbygge:

  • Desto högre PR en sida har som du kan få en länk ifrån, desto mer värdefull är den.
  • När du skriver en länk på en sida som ska länka till din sida så ska du alltid om möjligt skriva den så att den visas med det nyckelord du vill ranka för. Låt oss säga att jag vill försöka ranka min sida för sökmotoroptimering. När jag då skriver min länk på en sida som ska länka till min sida ska jag inte skriva den som följande: http://ahlblad.se utan sökmotoroptimering. Detta är A och O när det kommer till länkbygge. Bygg alltid dina länkar med det sökord du vill ranka för och inte med hela URL:en till din hemsida. Google läser nämligen av vad som står i länken. Vid första exemplet tror då Google att Ahlblad är det min hemsida handlar om, medans vid andra exemplet tror Google att det är sökmotoroptimering min hemsida handlar om. Vad var det jag ville ranka för?
  • Om du börjar söka runt lite på nätet kring SEO så kommer du förr eller senare stöta på olika program som sägs kunna automatisera länkbyggen. Dessa program kan vara kraftfulla men innan man blivit varm i kläderna inom SEO avråder jag starkt ifrån att man köper något av dessa program då det är stor risk att man bara skadar sin hemsida när man inte förstår vad det är programmet egentligen gör.
  • En stor snackis på SEO-forum är begreppet ”Google sandbox”. Vad som menas är att om man bygger länkar för snabbt / spammar (speciellt för en nyare sida) så kan Google straffa en så hårt att hela ens sida blir deindexerad från Google=din sida existerar inte längre på Google. Detta skulle självklart vara en total katastrof om man byggt upp ett känt varumärke / webbshop som genererar pengar. Jag tycker dock man ska ta detta begrepp med Google sandbox med en stor nypa salt. Jag har aldrig blivit drabbad av detta fenomen trots att jag hållit på med olika svarthatts-tekniker. Jag kan dock försäkra er om att så länge ni inte använder något program som automatiserar länkbygge så finns det inget att oroa sig för. Hittar du en sida där du kan lämna en länk – gör det!

 

Vart kan jag bygga länkar till min sida?

Frågan får lite ”leta nål i en höstack” över sig. Då möjligheterna med att hitta sidor att få en länk ifrån kan nästan kännas oändlig.

Några exempel på hur du kan få en länk till din sida:

  • Det finns något som kallas länkkataloger. För att ge ett exempel: http://www.svenskasajter.com På denna sida(länkkatalog) kan du skicka in din hemsida. Du får fylla i en rubrik, kort beskrivning av din hemsida, vilken kategori som bäst passar din hemsida och lite annan information som kan vara frivillig. Kravet är sedan att du länkar tillbaka till ”svenska sajter” från din hemsida. När allt är klart har du fått din första länk till din hemsida! Grattis, du är nu kanske 1/1000 för att nå top 10 på Google :)
  • Det finns många sidor där man kan skaffa sig en gratis blogg. Ett exempel kan vara Googles egna: http://www.blogger.com. Där kan du sedan skriva blogg-inlägg och länka ifrån dessa till din egna hemsida.
  • På dom allra flesta bloggar kan man lämna en kommentar. Här kan jag ge ett liten knep som kan vara användbart. Dom flesta bloggar tillåter inte att man skriver HTML-kod i kommentarerna. Som jag nämnde ovan är det väldigt viktigt att länka via sitt sökord man vill ranka för och inte skriva ut hela URL:en till din hemsida. Detta blir dock inte möjligt när HTML-kod inte tillåts. Vad man då kan göra är att skriva sitt namn som det sökord man vill ranka för, då det nästan alltid är namnet som blir själva länken i en bloggkommentar. Så istället för att skriva Henrik Ahlblad som namn när du lämnar en kommentar, så skriver du istället: Sökmotoroptimering. Då lyckas du få sökordet som länk, trots att det inte är tillåtet med HTML-kod, fiffigt va? :) Var dock beredd på att om admin för bloggen har någorlunda koll så kanske han/hon väljer att inte godkänna din kommentar eftersom han/hon förstår att du mest är ute efter att få en länk till din hemsida.

Jag känner att det börjar bli dags att avrunda detta inlägg innan det blir allt för långt. Tro mig jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om detta ämne, men jag kommer ta upp mer specifika delar i kommande artiklar.

Lämna en kommentar

*