12 December, 2018

KitCars.se – Analys

En kompis till mig har skapat ett forum för kit cars lite på skoj, KitCars.se. Jag kände att det vore ett ypperligt tillfälle att försöka marknadsföra någon annans hemsida och försöka få upp högt på Google. Tidigare har jag bara arbetat med mina egna hemsidor, men som anställd på ett SEO-företag kommer man alltid jobba mot olika kunder. Nu får jag träna på att istället för att ha direkt kontroll över sidan, föra en dialog med ägaren och försöka komma med förslag och förbättringar. Sidan är byggd i Joomla vilket jag dessutom har väldigt lite kännedom inom så det ska bli spännande.

Som jag skrivit i rubriken kommer detta vara en analys. Följande steg kommer utföras:

  • Hur många söker efter kitcars? Vilka är de populäraste sökorden?
  • Analys av on-page SEO
  • Konkurrensanalys: vilka är konkurrenterna? Hur pass ”starka” är deras sidor?

 

Populäraste sökorden

Jag brukar alltid börja med att leta efter de populäraste sökorden i Google Adwords

Ganska snabbt insåg jag att marknaden för kit cars inte är allt för stor i Sverige.

Adwords populära sökord

 

 

”Kit car” var det populäraste sökordet med 480 exakta sökningar i Sverige per månad. Lägg dock märke till att det är 22 200 som söker för samma ord globalt varje månad.

En viktig sak att tänka på, och som man måste lära sig som nybörjare av Adwords, är skillnaden mellan de olika matchningstyperna: Bred, [Exakt] och ”fras”

Adwords matchningstyper

Meningen är inte att detta ska bli en Adwords-skola men jag går igenom begreppen lite snabbt.

Genom att kryssa i dom olika alternativen kan man få en stor varians i resultatet av ”sökningar per månad”

[Exakt] = Visar statistik över personer som enbart sökt på kit car i Google.

”Fras” = Visar utöver resultatet för kit car även statistik för om någon skulle skrivit tex ”kit car Sverige”. Med fras menas att ”kit car” måste ha funnits med i rätt följd men att både före och efter ”kit car” kan personer haft med andra sökord.

Bred = här räcker det med att bara orden kit och car har funnits med när personer sökt på Google. De kan ha sökt på tex ”car kit”, ”stereo kit for volvo car” etc.

Glömmer man då bort och har endast Bred i kryssad kan man lätt bli lurad och tro att man hittat ett väldigt populärt sökord/sökfras, när statistiken kanske till stor del består av en massa olika sökordskombinationer som känns helt irrelevanta för din sida

Jag brukar nästan alltid enbart använda mig av [Exakt] i kryssad. På så vis vet jag exakt hur många personer som söker för sökorden per månad.

 

On-page SEO

Min kompis har som sagt bara startat denna sida på skoj så on-page SEO är inget som funnits med i åtanke när sidan skapades.

Meta description stod som: ”27 aug 2011 – Joomla! – ett lättanvänt webbpubliceringssystem (Content Managament System) som är baserat på öppen källkod.”

Ingen höjdare för ett sida som vill ranka för ”kit car”. Detta har vi ändrat på nu som ett första steg i on-page optimeringen.

Vidare kommer det skrivas en längre och mer beskrivande text till förstasidan med ”kit car” förekommande i en H1-tag samt i efterföljande stycke/paragraf.

 

Konkurrensanalys

Här använder jag mig av ett program jag köpt som heter Market Samurai, som jag varmt kan rekommendera alla som vill hålla på med SEO.

I programmet kan man bl.a. göra en mer djupgående analys av sökord, se statistik över var man rankar på Google för olika sökord, analysera konkurrerande hemsidor och mycket mer.

Konkurrensanalys i Market Samurai

De olika fälten blir färgkodade efter hur pass ”svåra” de anses vara. Detta behöver dock inte alltid stämma, då sidan som rankar högst upp på Google bara har gröna fält. Detta beror med största sannolikhet på att den sidan är svensk och jag har Market Samurai inställt för Sverige som land. Skulle jag söka på ”kit car” på globala Google skulle kitcarsweden.se garanterat inte finnas med på top 10 överhuvudtaget.

Så med det i åtanke kan vi konstatera att konkurrensen inte är speciellt stor med kitcarsweden.se som största konkurrent. Den låga konkurrensen är ett resultat av det jag konstaterade i ”populäraste sökorden”, bara 470 personer söker efter ”kit car” per månad i Sverige. Det är alldeles för lite för att någon ska tycka det är värt att börja skapa adsense/affiliate-sidor och försöka konkurrera om sökordet på Google.

 

Sammanfattning

  • Vi har en hel del att jobba på när det kommer till on-page SEO.
  • ”kit car” var det mest populära sökordet och det jag kommer optimera sidan för.
  • Konkurrensen ser väldigt svag ut. Top 10 på Google lär inte bli några större problem att uppnå.

I nästa del kommer on-page delen vara avklarad och jag kommer börja arbeta med det som har mest betydelse inom SEO (90% skulle jag vilja säga), Off-page SEO.

Kommentarer

  1. Hej!

    Det här med SEO är verkligen ett ämne som sysselsätter mig dag- som kvällstid. Som du säkert förstår känner jag även att det är en hobby. Mina hemsidor är högoptimerade. Förutom ovanstående driver jag visbysweden.com som jag tyvärr hunnit jobba så mycket med den senaste tiden. Rekordet var nog när jag låg på 6:e plats bland 387 milj. träffar på city wall (ej exakt ;-)) före kinesiska muren.
    Nåväl, det är den handskrivna sidan visbysilvergold.com som jag anser är den viktigaste för vårat företag. Vi har Europa som arbetsområde, men allt eftersom Google har försökt ge lokala träffar allt större prioritet ,har det också blivit alltmer irriterande. Vi hade 3 sajter i Sverige (varav 2 ”slavsajter” med koppling till produkterna till huvudsajten). Därutöver lade vi upp en sajt på en server på Isle of Man (England). Det blev jobbigt att underhålla, så jag la ner den, tyvärr. Varför tyvärr? Det hade helt enkelt varit den bästa lösningen för dagen. M.a.o. en koppling till en lokal server i varje land. Puh…..

    Använder själv WebCeo som är världens bästa optimerare, men…. det räcker inte där. Man måste finjustera väldigt mycket som inte något program kan ta hänsyn till.

    Jag har brukat säga att 95% av alla hemsidor är bortkastade pengar. På ett SEO-möte fick jag det vidimerat. Föredragshållaren sa 96%. En sanning med modifikation är att 62% av all försäljning sker från 10 första träffarna i sökmotorerna. Nytt är att ex.vis Google ”kräver” att 404-sidan skall innehålla info om ”Oops” och vart man egentligen vill komma, inte automatiskt hamna på en viss sida.

    Ett stort problem för vårat företag har tyvärr varit det här med marknadsföring. Företaget är litet och har inte slagit sig fram på marknaden ännu. Just att hitta de bästa kanalerna till rimliga priser (eller gratis ;-)) är ju målet.

    Du kanske har lite trevliga tips eftersom det även är en hobbyverksamhet för dig?

    Bästa hälsningar
    Göran Andersson
    Visby

Lämna en kommentar

*